Bakalárska práca

Vysvetľovanie chýb vo formalizačných cvičeniach v logike prvého rádu

Vedúci projektu:

Mgr. Ján Kľuka, PhD.

E-mail:

jan.kluka@fmph.uniba.sk

Anotácia

Anotácia

Formalizácia patrí k najnáročnejším témam pri výučbe logiky. Jej cieľom je čo najpresnejšie zachytiť význam neformálneho tvrdenia v prirodzenom jazyku pomocou obmedzených prostriedkov formálneho jazyka. Výučba formalizácie sa podobá výučbe cudzieho jazyka. Na jej zvládnutie je potrebné spraviť množstvo cvičení a dostať na ne spätnú väzbu. Ideálne je, keď v prípade nesprávneho či neadekvátneho riešenia spätná väzba objasní, prečo študentovo riešenie nie je vhodné - napríklad formou kontrapríkladu. Poskytovať adekvátnu a promptnú spätnú väzbu v rozsahu, aký by niektorí študenti potrebovali, často nie je v silách učiteľov. Hoci vo všeobecnosti formalizácia nemá jednoznačné riešenie, cvičenia na túto tému sa spravidla volia tak, aby boli čo najjednoznačnejšie a kombinovali známe štandardné idiómy. Navyše sú zvyčajne výsledkom formalizácie relatívne jednoduché formuly. Relatívna jednoduchosť a jednoznačnosť riešení poskytuje príležitosť využiť na kontrolu a poskytovanie spätnej väzby existujúce dokazovače pre logiku prvého rádu. V minulosti sme už takýto systém vyvinuli, ale spätnú väzbu, ktorú poskytuje, významná časť študentov nevyhodnotila ako nápomocnú. V práci na túto tému by sme preskúmať a otestovať pri výučbe ďalšie možnosti poskytovania vysvetlení chýb.


Cieľ

Cieľ

Navrhnúť a implementovať do existujúcej aplikácie na kontrolu formalizačných cvičení:

  • zoskupovanie chybných riešení na základe ekvivalencie alebo ďalších relácií podobnosti medzi nimi navzájom a s očakávaným riešením;
  • niekoľko techník na vysvetľovanie chýb a poskytovanie návodov na ich opravu;
  • používateľské rozhranie pre učiteľov na zadávanie vstupov pre vysvetľovanie chýb a návody na opravu;
  • používateľské rozhranie alebo iné mechanizmy na získavanie spätnej väzby od študentov na užitočnosť vysvetlení a návodov.

Vyhodnotiť užitočnosť vysvetlení a návodov vo výučbe.


Plán

Plán

od do úloha
október január Refaktoring predošlého kódu.
január marec Zoskupiť zlé riešenia na základe ekvivalencie. Pridať používateľské rozhranie pre vyučujúceho na zadávanie feedbacku k zlým riešeniam a pre študenta na zobrazenie feedbacku s možnosťou ohodnotiť jeho užitočnosť.
marec apríl Pridať používateľské rozhranie pre študenta na zobrazenie feedbacku s možnosťou ohodnotiť jeho užitočnosť. Pripraviť aplikáciu na spustenie do prevádzky.

Denník

Denník

od do popis
október december Oboznámenie sa s predchádzajúcimi bakalárskymi prácami. Preštudovanie práce s frameworkom React, Redux, Express a dokazovačom Vampire. Refaktoring kódu. Drobné zmeny v kóde ako úprava routovania.
január január Pridanie používateľského rozhrania pre študenta, na zobrazovanie jeho progresu v riešení cvičenia.
1. február 14. február Zoskupenie zlých riešení na základe ekvivalencie. Pridanie migračného SQL skriptu.
14. február 20. február Pridanie spätnej analýzy riešení, kedy sa zlé ekvivalentńe riešenia rozskupia. Pridanie používateľského rozhrania pre vyučujúceho, na zobrazenie chybných riešení (I.).
20. február 27. február Pridanie používateľského rozhrania pre vyučujúceho, na zobrazenie chybných riešení (II.) .
27. február 6. marec Spracovanie dát z minulého roka. Refaktoring migračného skriptu. Pridanie používateľského rozhrania pre vyučujúceho, na vloženie feedbacku k chybných riešeniam.
6. marec 15. marec Pridanie zobrazenia počtu študentov, ktorí spravili chybu pri riešení cvičenia, tvrdenia. Pridanie funkcie na vkladanie feedbacku. Úprava zobrazenia chybných riešení a feedbackov. Pridanie používateľského rozhrania pre študenta, na zobrazenie feedbackov od učiteľa s možnosťou ohodnotiť ich nápomocnosť.
15. marec 20. marec Oboznámenie sa s RTK Query. Prvotná implementácia fetchovania dát pomocou RTK Query. Zatiaľ implementované pri načítavaní zoznamu chybných cvičení a chybných tvrdení (t.j. cvičení, resp. tvrdení kde žiaci urobili aspoň jednu chybu). Písanie bakalárskej práce.
20. marec 3. apríl Doimplementovanie RTK Query pri fetchovaní dát na zobrazovanie chybných riešení, a pri načítavaní dát na riešenie cvičenia. Písanie bakalárskej práce.
3. apríl 17. apríl Pridanie používateľského rozhrania pre študenta, na zobrazenie feedbackov od učiteľa k chybnému riešeniu, s možnosťou ohodnotiť ich nápomocnosť. Písanie bakalárskej práce.
17. apríl 24. apríl Pri zobrazení študentského progresu sa zobrazuje kedy si daný študent zobrazil aké feedbacky. Písanie bakalárskej práce.
24. apríl 2. máj Nasadenie aplikácie do prevádzky, testovanie študentami. Písanie bakalárskej práce.

Dokumenty

Dokumenty


Bc. Karin Kubinová, 2024