Bakalárska práca

Softvérová podpora vyučovania matematiky Hejného metódou - prostredie Ježibaba Armida

O bakalárskej práci:

Autor : Rebeka Mikulášová
Školiteľ : RNDr. Peter Borovanský, PhD.
Konzultant : RNDr. Dagmar Môťovská, PhD.

Anotácia:

Aplikácie sa opierajú o didaktickú kvalitu vyučovania matematiky Hejného metódou, zadania úloh budú vyberané z učebníc matematiky Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková, J., Bomerová, E., Michnová, J.: MATEMATIKA 1.-5., učebnice pro základní školy, Fraus, 2007-2011. Samotné matematické prostredia z týchto učebníc poskytujú gradáciu, flexibilitu a počítajú s interaktivitou, čo sa týka stvárnenia učebnej látky, úloh na riešenie, aj stratégií riešenia. Tieto vlastnosti prostredí treba využiť a preniesť do navrhovaného softvéru. Navrhovaný softvér ponúkne jednotlivým žiakom dostatočné množstvo úloh na jednotlivých úrovniach, podľa ich individuálnych potrieb, čím bude prínosom pre vyučovanie Hejného metódou. Zároveň treba zabezpečiť technickú kvalitu softvéru, kvalitu grafiky, používateľský komfort, prehľadnosť, spoľahlivosť a rýchlosť.


Cieľ práce:

Cieľom práce je vytvoriť aplikáciu na tému zvoleného prostredia Hejného matematiky (HM). Aplikácia pre prvý stupeň ZŠ musí spĺňať zásady tvorby didaktického softvéru. Aplikácia musí byť testovaná na skupine žiakov, a následne upravená podľa zistených potrieb a event. nedostatkov. Zvolené prostredie HM pokrýva viacero typovo odlišných gradujúcich úloh/úrovní zodpovedajúcich konceptom, ktoré žiaci na danej úrovni objavujú. Aplikácia precvičuje každú úlohu/úroveň na sade predvolených a generovaných zadaní. Až po jej zvládnutí môže žiak pokročiť do ďalšej úrovne. Žiak má možnosť vytvoriť vlastné zadanie v rámci každej úlohy/úrovne. Pri návrhu nového zadania (ako aj pri jeho riešení) aplikácia indikuje počet existujúcich/zostávajúcich riešení daného zadania. Generátor zadaní musí generovať zadania s rozumným počtom existujúcich riešení. Aplikácia si ukladá výsledky práce žiaka, ponúka možnosť priebežnej kontroly a prehľad hodnotenia úspešnosti. Ak to situácia dovolí, prvé testovanie s deťmi v triede sa predpokladá v apríli, druhé testovanie v triede sa predpokladá v júni. Aplikácia bude publikovaná a dostupná cez službu Google Play.


Časový plán:

Október: Návrh úloh, úrovni a ich gradácia
November: Návrh layoutu a grafiky
December-Január: Tvorba prototypu
Február-Marec: Dokončenie genrátora levelov a gradácie úloh
Marec: Funkčné levely a začiatok tvorenia editorov úloh
Apríl: Testovanie aplikácie v škole a ladenie chýb
Máj: Dokončenie a odovzdanie bakalárskej práce


Denník:

Týždeň 13.02 – 19.02
Webová stránka o bakalárskej práci
Týždeň 20.02 – 26.02
Tvorba tretieho levelu
Týždeň 27.02 – 05.03
Dokončenie tretej úrovne
Týždeň 06.03 – 12.03
Gradádia levelov
Týždeň 13.03 – 19.03
Písanie kapitoly o diofantických rovniciach
Týždeň 20.03 – 26.03
Tvorenie algoritmu na vypocet diofantických rovníc
Týždeň 27.03 – 02.04
Dokončenie štvrtej úrovne
Týždeň 03.04 – 09.04
Vytvorenie a nasadenie audia do aplikácie
Týždeň 10.04 – 16.04
Písanie východiskovej kapitoly
Týždeň 17.04 – 23.04
Tvorenie editora úloh pre prvú úroveň
Týždeň 24.04 – 30.04
Tvorenie editora úloh pre druhú a tretiu úroveň
Týždeň 01.05 – 07.05
Tvorenie editora úloh štvrtú úroveň a písanie bakalárskej práce
Týždeň 08.05 – 14.05
Ladenie chýb a písanie bakalárskej práce
Týždeň 15.05 – 21.05
Dokončenie bakalárskej práce



Zdroje:

O Hejného metóde:
Hejny.sk - Prostredia Hejného metódy záverečné práce
Hejného metóda: prostredie Ježibaba Armida
Hejného metóda blog

Existujúci softvér inšpirovany Hejného metódou:
Hejny.sk - Prostredia Hejného metódy záverečné práce

Podobné staršie bakalárske práce:

Daniel Linhart: Softvérová podpora vyučovania matematiky Hejného metódou – prostredie Súčtové trojuholníky, FMFI UK Bratislava, 2016

Andrea Spišáková: Softvérová podpora vyučovania matematiky Hejného metódou – prostredie Parketovanie, FMFI UK Bratislava, 2018


Súbory na stiahnutie

Prezentácia: plán a postup
Prototyp video
Bakalárska práca