Bakalárska práca
Meno:
Terézia Strišovská
Názov témy:
Kostry v grafoch
Školiteľ:
doc. RNDr. Tatiana Jajcayová, PhD.
Cieľ práce:
Cieľom práce je navrhnť a zbehnúť experimenty a určiť ohraničenia pre počet kostier v rôznych triedach grafov.
Denník
- 15. 2. 2023 - 22. 2. 2023
- práca s generátorom regulárnych grafov(genreg), prepis kódu na spracovanie jeho výstupov(počítanie kostier v jednotlivých grafoch, hľadanie grafov s minimálnym a maximálnym počtom kostier) do C++
- odskúšanie verzie programu s paralelným spracovaním výstupov z genregu
- skúmanie štruktúry 4-regulárnych grafov s minimálnym počtom kostier
- 23. 2. 2023 - 1. 3. 2023
- študovanie článkov o počte kostier v regulárnych grafoch, porovnanie zatiaľ zistených hodnôt s ohraničeniami z článkov
- prehľad možností genregu, ktoré by umožnili sparalelizovať proces genrovania grafov
- popísanie doterajšej práce s genregom, rôznych verzií kódu na spracovanie jeho výstupu
- 2. 3. 2023 - 8. 3. 2023
- kontrola a snaha o pochopenie vzorca pre horné ohraničenie počtu kostier z článku Nogu Alona
- úprava paralelného spracovania grafov tak, že spracovanie grafov prebieha po skupinách a nie po jednom
- paralelné genrovanie grafov s využitým možnosti rozdeliť generovanie na viacero častí, ktoré sa následne oddelene spracujú
- testovanie najnovšej verzie práce s grafmi na väčších množinách grafov - pre n=24, k=3; n=18, k=4(n - počet vrcholov, k - regularita)
- 8. 3. 2023 - 15. 3. 2023
- úprava vyhodnocovania a zberania výsledkov jednotlivých generátorov
- využitie generátora regulárnych grafov na konštrukciu biregulárnych grafov, kde je práve jeden vrchol odlišného stupňa
- hľadanie biregulárnych grafov na n+1 vrcholoch, kde n vrcholov má regularitu n - 1 a jeden vrchol n - 2, s minimálnym počtov kostier
- 15. 3. 2023 - 22. 3. 2023
- pokračovanie v generovaní reulárnych grafov
- hľadanie grafov s maximálnym a minimálnym počtom kostier v biregulárnych grafov, kde všetky vrcholy až na jeden majú stupeň 3, skúšanie rôznych hodnôt stupňa pridaného vrvholu
- písanie východiskovej kapitoly
- 22. 3. 2023 - 29. 3. 2023
- vytvorenie verzide generovania biregulárnych grafov, ktorá funguje paralelne
- generovanie biregulárnych grafov na n++ vrcholoch, kde n vrcholov má stupeň 4
- písanie východiskovej kapitoly
- konzultácia ohľadom doterajších zistení týkajúcich sa minimálneho a maximálneho počtu kosteir v 3-regulárnych grafoch
- 29. 3. 2023 - 5. 4. 2023
- oprava výpočtu kostier grafu, aby bolo možné získať správne výsledky aj pre väčší počet kostier, optimalizácie
- prehľad algoritmov na vygenerovanie všetkých kositier grafu, študovanie algoritmu ktorý navrhli S. Kapoor a H. Ramesh
- písanie východiskovej kapitoly
- implementácia AHU algoritmu na izomorfizmus stromov v C++
- 5. 4. 2023 - 12. 4. 2023
- písanie o použitých algoritmoch
- analýza štruktúry biregulárnych grafov s minimálnym počtom kostier pre rôzne hodnoty stupňa pridaného vrcholu
- dorobenie verzie generovania biregulárnych grafov, kde si môžeme určiť počet vrcholov obidvoch stupňov
- 12. 4. 2023 - 19. 4. 2023
- zjednotenie kódu pre rôzne verzie spracovania grafov(regulárne, biregulárne grafy, paralelné, sériové generovanie)
- študovanie ďalších algoritmov na generovanie všetkých kostier grafu
- implementácia algoritmu, ktorý navrhli Cristian E. Onete a Maria Cristina C. Onete - kostry sa tu generujú pomocou upravenej incidenčnej matice
- 19. 4. 2023 - 26. 4. 2023
- opravy chýb v implementácii AHU algoritmu
- využitie generovania kostier na zistenie počtu tried izomorfizmu pre množinu všetkých kostier zadaného grafu, porovnanie tried izomorfizmu kostier grafov s maximálnym a minimálnym počtom kostier pre zadaný počet vrcholov
- konzultácia o vlastnostiach 3-regulárnych grafov s maximálnym počtom kostier a o hornom odhade počtu kostier pre regulárne grafy z článku N.Alona
- 26. 4. 2023 - 3. 5. 2023
- generovanie grafov so stanoveným najnižším možným obvodom, overovanie vzťahu obvodu grafov k počtu ich kostier
- písanie o algoritme na generovanie všetkých kostier grafu a o zistených výsledkoch pre spodnú hranicu kostier pre 3 a 4-regulárne grafy
- 3. 5. 2023 - 10. 5. 2023
- písanie o výsledkoch práce a návrhu experimentov
- zozbieranie dát do prílohy
- 10. 5. 2023 - 17. 5. 2023
- dopisovanie chýbajúcich častí implementácie
- pridanie kontroly vstupov pri spúšťaní generovania
- zjednotenie názvov tried, metód a výpisov
- 17. 5. 2023 - 24. 5. 2023
- písanie záveru práce
- úprava implementácie matice na výpočet počtu kostier
- 24. 5. 2023 - 31. 5. 2023
- úprava textu práce na základe pripomienok
Zdroje:
M. Meringer: Fast Generation of Regular Graphs and Construction of Cages. Journal of Graph Theory 30, 137-146, 1999.
N. Alon: The Number of Spanning Trees in Regular Graphs. Random Struct. Algorithms 1(2). 1990. 175-182.
A. Aho, J. Hopcroft, and J. Ullman: The Design and Analysis of Computer Algorithms. Addison-Wesley Publishing Co., Reading, MA, 1974, pp. 84-85.
D. B. WEST. Introduction to Graph Theory. Prentice-Hall, Inc. 1996. 0-13-227828-6.
T. H. CORMEN, C. E. LEISERSON, R. L. RIVEST, C. STEIN. Introduction to Algorithms, Third Edition. The MIT Press. 2009. 978-0-262-03384-8.
A. STANOYEVITCH. Discrete Structures with Contemporary Applications. Chapman and Hall/CRC Press. 2011. 978-1-4398-1768-1.
úvodná prezentácia
východisková kapitola
ukážka prototypu
bakalárska práca
prezentacia pdf
prezentacia